Multimedialność w inscenizacji dramatu antycznego. "I Ifigenia" Tomasza Bazana

Małgorzata Budzowska

Abstrakt


DOI 10.24917/20837275.11.2.1

Artykuł podejmuje zagadnienie zastosowania multimediów w inscenizacji dramatu antycznego, poddając analizie spektakl Tomasza Bazana I Ifigenia z Teatru Nowego im. Kazimierza Dejmka w Łodzi, będący adaptacją tragedii Eurypidesa pt. Ifigenia w Aulidzie. Artykuł proponuje konkluzje dotyczące trzech aspektów istnienia mediów w dziele scenicznym Bazana. Po pierwsze, wskazuje na zastosowanie mediów jako metody poszerzenia problematyki społecznej rozważanej na scenie. Po drugie, omawia maszynerię medialną jako nowe narzędzia medium teatru. I po trzecie, wskazuje i analizuje kategorialne różnice między teatrem ciał a teatrem ciał i elektronicznych obrazów.


Multimediality in staging of ancient drama. And Iphigenia by Tomasz Bazan
The article focuses on the implementation of multimedia in ancient drama. The analysis concerns the performance And Iphigenia by Tomasz Bazan (from the Nowy Theatre in Lodz), which is based on the Euripides’ tragedy Iphigenia in Aulis. The paper contains remarks on three aspects of media existence in stage work by Bazan. Firstly, it indicates the use of media as a method of broadening social issues considered on stage. Secondly, it discusses media machinery as new tools for the medium of theatre. And thirdly, it points out and analyses the categorial differences between a purely corporeal theatre and a theatre of bodies and electronic images.


Słowa kluczowe


media, dramat antyczny, Eurypides, Tomasz Bazan, Ifigenia, drama

Bibliografia


Arystoteles. 1983. Poetyka. H. Podbielski (przeł.). Wrocław.

Duda Artur, Wiśniewska Marzenna, Oleszek Bartłomiej (red.). 2015. Teatr wśród mediów. Toruń.

Fischer-Lichte Erika. 2008. Estetyka performatywności. M. Sugiera, M. Borowski (przeł.). Kraków.

Hardwick Lorna, Harrison Stephen. (eds.). 2013. Classics in the Modern World. A ‘Democratic Turn’? Oxford.

Lehmann Hans-Thies. 2004. Teatr postdramatyczny. D. Sajewska, M. Sugiera (przeł.). Kraków.

Merleau-Ponty Maurice. 2001. Ciało jako byt płciowy. W Fenomenologia percepcji. M. Kowalska, J. Migasiński (przeł.). Warszawa. 175–194.

Nycz Ryszard. 2000. Literatura postmodernistyczna a mimesis. W Tekstowy świat. Poststrukturalizm a wiedza o literaturze. R. Nycz (red.). Kraków.

Pavis Patrice. 2003. Analyzing Performance: Theater, Dance, and Film. D. Williams (przeł.). Ann Arbor.

Rabinowitz Nancy Sorkin. 2013. The Expansion of Tragedy as Critique. W Classics in the Modern World. A ‘Democratic Turn’? L. Hardwick, S. Harrison (eds.). New York. 119–130.

Schechner Richard. 1988. Performance Theory. New York.

Sobchak Vivien. 1988. The Scene of the Screen. W Materialität der Kommunikation. H.U. Gumbrecht, K.L. Pfeiffer (eds.). Frankfurt am Main. 427–449.

Weber Samuel. 2009. Teatralność jako medium. J. Burzyński (przeł.). Kraków.

Zeidler-Janiszewska Anna, Krajewski Marek. 2010. „Kilka uwag o kłopotach z wartościowaniem sztuki”. Kultura Współczesna nr 4. 5–13.

Multimedia:

Bzik kulturalny. 2013. Wywiad z Mają Kleczewską. TVP Polonia. https://www.youtube.com/watch?v=Ibiek7BxFwI (dostęp: 29.09.2015).


Pełny tekst: PDF

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Licencja Creative Commons ISSN 2083-7275, e-ISSN 2391-4432, DOI 10.24917/20837275
Studia de Cultura by Uniwersytet Pedagogiczny im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International Public License.