Radosława Nowakowskiego świat nieopisany

Marcin Kania, Kazimierz Mrówka

Abstrakt


Artykuł zawiera próbę filologiczno-filozoficznej analizy twórczości liberackiej Radosława Nowakowskiego – pisarza i muzyka związanego z grupą Osjan. Z uwagi na obszerny dorobek tego twórcy, piszący ograniczą się do omówienia reprezentatywnego dzieła Nowakowskiego, jakim jest napisany w latach 2002–2008 Traktat kartkograficzny czyli rzecz o liberaturze. Tekst ten ma bowiem cechy utworu literackiego, dzieła liberackiego, a przede wszystkim stanowi wykładnię poglądów filozoficznych i estetycznych autora. W aspekcie filologicznym został omówiony związek twórczości Nowakowskiego z liberaturą oraz stworzone przezeń pojęcie nieopisania świata, w aspekcie filozoficznym autorzy skoncentrowali się natomiast na kwestii tożsamości i różnicy ontologicznej. W pierwszej części artykułu zawarto krótką biografię Nowakowskiego oraz rekapitulację jego dotychczasowego dorobku artystycznego. W części drugiej poruszono związki twórczości tego artysty z liberaturą. W części ostatniej omówiono natomiast zjawisko nieopisania świata oraz przekroczenia ontologicznego dualizmu materii i ducha. Artykuł uzupełniono bibliografią dzieł liberackich Radosława Nowakowskiego powstałych do roku 2014.

Słowa kluczowe


Radosław Nowakowski, liberatura, Traktat kartkograficzny czyli rzecz o liberaturze, liberature, Treatise on Pageography or a question of liberature

Bibliografia


Bazarnik Katarzyna. 2010. Materialność jako wyznacznik gatunkowy liberatury. W Materia sztuki, Michał Ostrowicki (red.), 109–118. Kraków: Universitas.

Cała książka z jednej głowy. O liberaturze opowiada Radosław Nowakowski. Rozmawiają Kazimierz Mrówka i Marcin Kania. 2014. Konspekt 51 (2) : 36–41.

Fajfer Zenon. 1999. „Liberatura. Aneks do słownika terminów literackich”. Dekada Literacka 153/154 (5/6) : 8–9.

Fajfer Zenon. 2010a. Liberatura, czyli literatura totalna. Teksty z lat 1999–2009, Katarzyna Bazarnik (red.). Kraków: Korporacja Ha!art.

Fajfer Zenon. 2010b. Od liberatury do tekstu niewidzialnego (autoportret z Ingardenem w tle). W Materia sztuki, Michał Ostrowicki (red.), 119–128. Kraków: Universitas.

Ingarden Roman. 1987. Spór o istnienie świata, t. II: Ontologia formalna, cz. 2: Świat i świadomość. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.

Ingarden Roman. 1981. Wykłady i dyskusje z estetyki, Anita Szczepańska (oprac.), Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.

Korespondencja Radosława Nowakowskiego i Marcina Kani, listy z: 20 i 24 czerwca, 20 sierpnia 2014.

„Liberatura. Co się kryje za tą etykietą? Wywiad z Zenonem Fajferem, który liberackie idee przekuwa w czyn”. 2005. Liberatura 1 listopada. Dostęp. 23 czerwca 2014. http://www.puzdro.pl/1/16-wywiad-fajfer.htm.

Monodrum. 2005. Ferment Music Demonstrations (1).

Nowakowski Radosław. (2000). Dlaczego moje książki są takie, jakie są. Dostęp 23 czerwca 2014. http://www.liberatorium.com/teksty/dlaczego.html.

Nowakowski Radosław. 1999. Ku nielinearności. W Wokół Jamesa Joyce’a, Katarzyna Bazarnik i Finna Fordham (red.). Kraków: Universitas.

Nowakowski Radosław. Nieposkładana teoria sztuki. Dąbrowa Dolna, egzemplarz datowany na 1 września 2012. bp.

Nowakowski Radosław. 2002–2008. Traktat kartkograficzny czyli rzecz o liberaturze. Dąbrowa Dolna.

Ossian. 2006. Księga chmur, Milo Records (informacja z okładki płyty).

Przybyszewska Agnieszka. 2007. „Liberatura”. Zagadnienia Rodzajów Literackich 50 (1–2) : 99–100.

Ranocchi Emiliano. 2012. Liberatura między awangardą i tradycją. Bilans pierwszego dziesięciolecia. W Liberatura, e-literatura i… Remiksy, remediacje, redefinicje, Monika Górska-Olesińska. Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego.

Rylski Eustachy. 2009. Antypisarz. W Po śniadaniu. Warszawa: Świat Książki – Bertelsmann Media.

Sikora Agata. 2009. „Wyzwolenie literatury czy liberracja?”. Nowe Książki (4) : 60–61.

Wilmański Tomasz. 1998. Książka jako zjawisko artystyczne. W Książka artystyczna jako obiekt oraz warsztat edukacyjny. Katalog wystawy. Zielona Góra: ISiKP.

www.liberatorium.com

Zacharko Stanisława. 2005. „Radosław Nowakowski zdobywca «Labiryntu 2004»”. Dedal. Świętokrzyski Magazyn Kulturalny (6) : 68–69.


Pełny tekst: PDF

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Licencja Creative Commons ISSN 2083-7275, e-ISSN 2391-4432, DOI 10.24917/20837275
Studia de Cultura by Uniwersytet Pedagogiczny im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International Public License.